Hoe u een serie voor uw blog schrijft (en waarom u dat wilt)

Heb je ooit een reeks berichten voor je blog geschreven – een reeks berichten die opzettelijk aan elkaar zijn gekoppeld?

Als je dat nog niet hebt gedaan, hoop ik dat ik je kan overtuigen om het eens te proberen.

Sommige bloggers vinden het schrijven van een reeks berichten ontmoedigender dan het schrijven van afzonderlijke berichten. Maar het is vaak gemakkelijker om ideeën te bedenken voor een serie van tien berichten dan voor tien op zichzelf staande berichten.

Dus waarom zou je een reeks berichten schrijven in plaats van alleen individuele berichten?

Hoe een reeks berichten uw blog een boost kan geven
Het schrijven van een reeks berichten, zelfs een korte, kan nuttig zijn. Het geeft u met name de mogelijkheid om:

Duik diep in een bepaald onderwerp en laat uw expertise zien.
Moedig lezers aan om terug te blijven komen voor meer.
Maak veel interne links tussen uw berichten (goed voor zowel SEO als om lezers aan te moedigen om dieper in uw site te graven).
Bouw een uitgebreid stuk inhoud dat lezers kunnen bookmarken, delen en waarnaar ze kunnen blijven terugkomen (vooral als je een introductiebericht of een index van berichten hebt).
Zelfs als je blog nieuw is, kun je nog steeds een serie draaien. Het kan zelfs een geweldige manier zijn om in een vroeg stadium wat solide basisinhoud te krijgen.

Twee verschillende benaderingen voor het runnen van uw serie: welke is geschikt voor u?
Als je naar een reeks berichten kijkt op de blogs die je leest, zul je waarschijnlijk merken dat ze in een van de volgende twee categorieën vallen:

Type #1: in de tijd beperkte reeks berichten
Dit type serie loopt voor een bepaalde periode en elk bericht dat gedurende die tijd op de blog wordt gepubliceerd, maakt (meestal) deel uit van de serie.

Er kan bijvoorbeeld een driedelige reeks gekoppelde berichten verschijnen op maandag, woensdag en vrijdag. En de volgende week keert de blogger terug naar zelfstandige berichten.

We hebben dit op ProBlogger gedaan met ‘Themaweken’ zoals de Creating Products Week — een serie van vijf blogposts over hoe je producten kunt maken voor je publiek.

Deze aanpak werkt goed als je hoeksteeninhoud wilt creëren, of een stuk serie-inhoud wilt opbouwen dat je later zou kunnen gebruiken voor een e-boek of zelfs de basis van een cursus. (Daarover later meer.)

Type #2: Doorlopende, regelmatige reeks berichten
Dit type serie kan voor onbepaalde tijd lopen, met posts die op een specifieke dag van de week of maand verschijnen, of zelfs op een bepaald moment in het jaar. En op zichzelf staande berichten verschijnen normaal tussen afleveringen van de serie.

De serie zou er zo uit kunnen zien:

Elke vrijdag een overzicht van nieuws/posts in uw niche. (Vroeger deden we dit in onze “Reading Roundups”.)
Een doorlopende maandelijkse serie op de eerste dinsdag van elke maand. Als je bijvoorbeeld blogt over gezond eten, kun je aan het begin van elke maand een nieuw recept publiceren.
Een jaarlijkse beoordeling van uw voortgang in uw niche, elk jaar in december of januari.
Als je een gevoel van consistentie en gemeenschap op je blog wilt opbouwen, kan dit een goed type serie zijn om te gebruiken. Het kan je ook helpen het blok van bloggers te verslaan, omdat het je specifieke dingen geeft om over te bloggen. (Nou ja, in ieder geval een deel van de tijd.)

About the author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *